Expressdienst

Wat doet een expressdienst?

Een expresdienst staat in voor de bezorging van goederen of brieven binnen een relatief korte tijdspanne. Dankzij een vernuftig transportsysteem dat gebaseerd is op ‘overslag’ arriveren de pakjes snel op hun bestemming.

Overslag betekent dat alle goederen van een bepaalde regio worden opgehaald en naar een centraal overslagpunt worden gebracht. ’s Nachts worden ze gesorteerd en naar overslagpunten in andere regio’s of zelfs andere landen vervoerd. Van daaruit vertrekken ze via de meest geschikte weg naar de eindbestemmingen. FedEx, UPS, TNT en DHL zijn voorbeelden van expresdiensten die dit soort
transportsysteem mee op de kaart hielpen zetten.

Hoe verschilt een expressdienst van andere koeriers?

Een expresdienst is eigenlijk niet eens een koeriersdienst. Met een koerier bedoelen we iemand die pakjes van deur tot deur vervoert. De pakketten vertrekken dus van bij de opdrachtgever en worden rechtstreeks tot op het afleveradres gebracht. Bij een expresdienst wordt er altijd via een overslagpunt gewerkt om alle pakjes te herverdelen voor transport.

Verder gebruikt men een expresdienst voornamelijk omwille van de snelle levering. Men doet er dus een beroep op wanneer er belangrijke en dringende zaken bezorgd moeten worden. De prijs ligt dan meestal ook wat hoger. Als je bijvoorbeeld verwacht dat een brief of pakketje de volgende dag al de bestemming bereikt, opteer je best voor expreslevering.

Waarom een expressdienst inschakelen?

Het grootste voordeel van een expresdienst is dus zonder twijfel de snelheid van bezorging. Ook internationale zendingen kan men in relatief weinig tijd op de plaats van bestemming krijgen. Zelfs leveringen na de kantooruren zijn mogelijk. Door een beroep te doen op een externe koerierdienst, haal je expertise in huis. Dankzij een geoptimaliseerd proces kan er zo efficiënt mogelijk gewerkt worden en worden fouten grotendeels vermeden. Je kan bovendien kiezen voor de specialist die het beste bij jou past afhankelijk van de behoeften van je bedrijf. Zowel de verwachtingen van jouw onderneming als die van je klanten worden zo moeiteloos ingelost.